10 autorov zo sveta businessu, marketingu a osobného rozvoja, ktorých sa oplatí sledovať

Asi to poznáte. Jedného dňa zatúžite prečítať si niečo o businesse, marketingu, reklame či osobnom rozvoji a zostanete paralyzovaní.

Police kníhkupectiev, digitálne knižnice s audioknihami a e-knihami sa doslovne prehýbajú pod záplavou takýchto titulov.

Váš osobní startup, Startup za pakatel, Medonosný marketing, Strategický marketing, Jak na reklamu, Moderní reklama, Šlabikár šťastia, Druhá šanca… a tak ďalej.

Vybrať si spomedzi autorov, ktorí majú čo povedať a nezaplavia vás len množstvom vaty a klišé nie je vôbec jednoduché. Práve naopak. Stáva sa z toho doslovná veda.

Kto teda stojí za to? Ako si vedieť z takejto záplavy vybrať? Ako posúdiť čo má hodnotu a čo už nie?

Využívajte referencie medzi zdrojmi

Za jednu z najlepších a najviac odporúčných techník sa považuje nasledovanie referencie z prínosného zdroja.

O čo ide?

Táto technika, pripomínajúca princíp internetových hyperlinkov je ich analógovým predchodcom.

Ak čítate knihu, ktorá sa vám zdá obohacujúca, vyberte si z nej zdroje na ktoré autor v nej odkazuje a začnite čítať tie. Alebo si na konci v zozname použitej literatúry vyberte takú, čo znie pre vás najlepšie.

Takto sa dostanete rýchlo a bez zbytočného hľadania ihly v kope sena k ďalšiemu čítaniu. Z neho k ďalšiemu a ďalšiemu…

Ako Ryan Holiday píše:

Jednoduchá technika nasledovania referencie z knihy čo som čítal, ma priviedla k prečítaniu množstva skvelých kníh, ktoré žiadne rebríčky či top odporúčania nemôžu nahradiť.

Pravdaže, môžete mať smolu a vybrať si zrovna titul, ktorý nestojí ani za deravú grešľu, ale pravdepodobnosť je ďaleko menšia ako náhodný výber z police v kníhkupectve.

Keď si chcete svoj výber poistiť, skočte pred kúpou na goodreads.com, amazon.co.uk či martinus.sk a pozrite sa, čo o knihe hovoria tí, čo ju už čítali.

Z jedného zdroju sa vám v priebehu krátkeho času vybuduje sieť doporučení, ktorá vám bude skvelým sprievodcom na dlhé obdobie.

Ak neviete kde začať, začnite…

Ak netušíte kde začať a kde zobrať ďalšie odporúčania, máte viacero možností.

Tou najjednoduchšou je pozerať rebríčky predajnosti a obľúbenosti v danom žánri na portáloch ako je Amazon, Martinus alebo Audiolibrix.

Druhou technikou je vyhľadávanie na Google s použitím kľúčových slov reflektujúcimi váš výber. Napríklad ”najpopularnejsie knihy o obchode a reklame”.

Skúste si k odporúčaným titulom nájsť hodnotenia na už spomínaných portáloch, pozrite si TED talk prezentácie autorov z výberu (ak existujú), prečítajte si zopár článkov na ich blogoch, vypočujte si ich podcasty. Páčia sa vám? Štartovacia čiara je nakreslená.

Treťou technikou je náhodný výber systémom pokus a omyl.

Choďte do kníhkupectva, zoberte si z police tú knihu čo sa vám pozdáva najviac alebo je vám odporúčaná náhodným okoloidúcim.

Otvorte ju na náhodnej strane a začítajte sa…

Ak po pár stranách neviete odtrhnúť oči od textu, berte knihu k pokladni. Doma zistíte, či bol váš výber správny a môžete naštartovať vaše čítanie na základe odkazovaných zdrojov.

Ak po pár stranách netušíte čo čítate, skúste radšej hľadať ďalej.

Poslednou technikou je čítanie roundupov (zhrňujúcich článkov) od ľudí, ktorým veríte. Ako napríklad v tomto prípade mne (kto mi neverí, nech prestane čítať hneď teraz).

Stále ste tu? Tak poďme ďalej.

Nevravím, že som odborník či dokonca knižný kritik, ale za roky som sa zoznámil s dobrými, horšími a aj zlými autormi.

Aby ste nemuseli cez rovnako zdĺhavú a niekedy aj nie najpríjemnejšiu cestu ísť vy sami, mám pre vás takýto roundup.

10 autorov zo sveta businessu, marketingu a osobného rozvoja, ktorí majú čo povedať

1. Tim Ferriss

Tim Ferriss patrí medzi mojich najčastejšie doporučovaných autorov zo sveta businessu, osobného rozvoja a životného štýlu.

Keď som pred mnohými rokmi tápal, kam sa posunúť v živote ďalej, dostala sa mi do rúk jeho kniha Štvorhodinový pracovný týždeň. Do dnes tvrdím, že Audiolibrix vznikol vďaka Timovi a tomuto jeho titulu.

Kniha, ktorej sa aj po vyše 10 rokoch od vydania stále predáva niekoľko stotisíc kusov ročne ma reštartovala.

Rozhodol som sa opäť podnikať, tentokrát sofistikovanejším spôsobom, ako v minulosti. Vznikol nápad na založenie Audiolibrixu a začali sme písať históriu, ktorej časťou bude raz aj tento článok.

Tim píše na svojom blogu, vydáva knihy, produkuje jeden z najúspešnejších podcastov vo svete businessu.

Napriek už existujúcej popularite, podcast z Tima spravil ešte väčšiu superstar.

Robí v ňom rozhovory s najúspešnejšími ľuďmi na zemi a snaží sa dekonštruovať ich zvyky, štýľ a správanie, aby túto skúsenosť pretavil a podal ďalej svojim fanúšikom. Každú epizódu počúva viac ako milión poslucháčov a od jeho vzniku v roku 2016 si stiahlo niektorú z epizód vyše 300 miliónov ľudí.

Medzi hostí podcastu, The Tim Ferriss Show, patria ľudia ako Jamie Foxx, Arnold Schwarzeneger, Richard Branson, Edward Norton, Tony Robbins, Maria Popova, Peter Thiel, Jason Fried, Reid Hoffman, Daniel Pink či Arianna Huffington.

Ako Angel investor bol medzi prvými čo investovali do firiem ako Uber, Facebook, Twitter, Alibaba, Duolingu alebo Shopify.

Po rokoch úspešných investícií sa pred takmer dvoma rokmi stiahol z investičnej scény. Uvedomil si, že sa u neho začína prejavovať FOMO efekt (Fear Of Missing Out) – strach z premárnenej šance – ktorá zaplavila Sillicon Valley ako Tsunami. Čo ak si nevšimnem prichádzať “nový facebook” a neinvestujem? A tak radšej zavesil investovanie na klinec.

V neposlednom rade je Tim zástancom minimalistického cestovania, stoickej filozofie a obrovským propagátorom audiokníh.

Pod značkou Tim Ferriss Audiobooks vydáva audioknihy, ktoré ho počas života ovplyvnili a verí, že dajú veľa aj ďalším poslucháčom.

2. Ryan Holiday

Druhým v poradí je marketingový prodigy, autor a literárny agent Ryan Holiday.

K jeho písaniu a knihám som sa dostal až niekoľko rokov po Timovi. Napriek tomu, že práve Ryan bol jeho agentom a človekom, ktorý sa pričinil o to, aby sa z 4HWW stal v jeho vlastných slovách perrenial seller – bestseller, ktorý pretrvá roky a nájde si svoje publikum v každom čase.

Ryan bol už vo veku 21 rokov riaditeľom marketingu vtedy najsilnejšej športovej značky v USA – American Apparel. Marketingový svet v ňom hneď rozpoznal prodigyho a jeho hviezda vyletela hore takmer zo dňa na deň.

Keď American Apparel pred pár rokmi skrachovala (nie chybou zlého marketingu), Ryan sa vrátil k tomu, čo ho lákalo ešte viac ako marketing – k písaniu. A dobre spravil.

Knihy ako The Obstacle is the Way, Perennial Seller či Ego is the Enemy sú knihy, ktoré mi za posledné dva roky rezonujú najviac zo všetkých, čo som kedy čítal.

Okrem písania kníh Ryan píše pravidelne aj do rôznych online periodík a na svoj blog: o knihách, čítaní, písaní ako kreatívnom proces, stoicizme, denných rutinách, journalingu či marketingu.

Keď hľadáte vynikajúco písané motivačno-filozofické knihy založené na veľmi silných príbehoch ľudí z našej histórie, Ryan vás očaruje podobne ako mňa.

3. Eric Ries

Audiolibrix bol ešte iba plánom a ja som už skúšal nájsť nový prístup k vedeniu firmy, aby som nerobil rovnaké chyby ako v minulosti.

Timova kniha a rady ma odštartovali, no chýbal mi jasnejší systém, ako k veciam pristúpiť.

Z minulosti som mal za sebou nie zrovna úspešné podnikanie a nežiadalo sa mi opakovať rovnaké chyby. Keď som vďaka Noahovi Kaganovi z appsumo.com narazil na Erica Riesa, skoro som nevedel nájsť slová.

Ericov The Lean Startup bol presne odpoveďou na všetky moje dotazy.

Ako sa postaviť k businessu o ktorom nič neviete tak, aby ste nepadli na hubu hneď prvý mesiac? Čo je dôležité a čo menej? Ako operujú moderné firmy na západe?

Lean Startup sa stal v priebehu rokov absolútnym fenoménom od startupových firiem až po mega firmy ako GM. A nám pomohol tiež.

Nešlo pritom o “how to” knihu s radami čo a ako robiť, ale základnú kostru a nastavenie myslenia do roviny, ktorá nás posúva odvtedy vpred. Aj keď viac ako častejšie robíme veci kontraproduktívne a nezmyselne, lebo noviny sa píšu a chleba sa je.

Eric pôsobí ako konzultant a “líder” lean startupového hnutia, je aktívnym pisateľom blogov, častým hosťom podcastov a vlogov ako aj autorom ďalších kníh, smerujúcich lean startup k praktickejšiemu použitiu.

Či už zakladáte firmu, vediete firmu a hľadáte ako zlepšiť jej fungovanie či optimalizovať procesy, Erikova kniha je jednoznačne povinné čítanie pre každého z vás.

4. Simon Sinek

Pokiaľ je Eric Ries predstaviteľom progresívnej vlny novodobého podnikateľského myslenia, Simon Sinek patrí medzi klasikov. Nie vekom či teóriami, ale prístupom k základným princípom podnikania a zmýšľania.

Je jedno aký štýľ podnikania si zvolíte, ak jeho základ nie je postavený na premise: “Prečo robím to čo robím (chcem robiť)?” robíte niečo nesprávne.

Žiaden skvelý systém nám nepomôže ak dom nemá dobrý základ. A Simon podáva svoje princípy tak, že po dočítaní jeho kníh človek už ani len nedokáže zniesť predstavu pozerať na veci inak.

Simon svojimi názormi a článkami patrí k neoddeliteľným pilierom novodobého podnikania.

Čítanie (počúvanie) jeho kníh otvorí oči aj tomu najzarytejšiemu “šikulíkovi”, ktorý všetko vie a všetko videl. Garantujem.

5. Peter Thiel

Kto založil PayPal? No predsa Elon Musk. Chyba! Zakladateľom PayPalu bol v skutočnosti Peter Thiel (a zopár ďalších) a Elon bol “len” príchodzí, keď dali s Petrom dokopy PayPal a Muskov X.com.

Na rozdiel od Elona sa však Peter nestal sériovým podnikateľom, ale investorom (zapojil sa do financovania viacerých neskorších projektov Elona Muska), evangelistom a nakoniec aj autorom.

Jeho kniha Od nuly k jedničce je stráviteľným výkladom podnikateľského prostredia a systému fungovania z pohľadu človeka, ktorý stál na oboch stranách – aj ako podnikateľ aj ako investor.

Jeho názory sú v niečom veľmi agresívne a čierno-biele, no niekedy o to realistickejšie.

Keď som knihu čítal, mal som pocit, že to je len množstvo prestrelených teórií a úvah. Od tej doby som sa k mnohým ale toľkokrát vrátil v iných súvislostiach a spojitostiach, že sa Peter stal jedným z mojich virtuálnych mentorov.

6. James Altucher

James Altucher, napriek tomu, že mu vyšlo v preklade aj u nás zopár kníh patrí stále medzi nepoznané mená. Nepreslávil sa ničím úžasným až do momentu, kedy na svojom blogu začal písať o zlyhaniach.

Zlyhaniach?

Áno. Otvorene, bez prikrášľovania a hanby. O tom, ako založil firmu a neuspel, druhú predal ale peniaze prepil, ďalšia skrachovala, ďalšiu predal ale peniaze minul na drogách atď. Celkovo sa “pýši” viac ako 20 zlyhaniami.

Zdá sa vám neuveriteľné, že toto niekoho baví čítať?

Spočiatku sa zdalo aj mne, no potom som mu prišiel na chuť. Jeho necenzurované výlevy a postrehy, ukážu človeku odvrátenú stranu úspechu. To by však nebolo všetko.

Okrem toho je James vášnivý propagátor bitcoinov (ako prvý autor predával knihu len za bitcoiny), investorom a zástanca hovorenia NIE aj najbližším, ak to je na úkor vášho vlastného ja.

Jeho články idú často až do nepríjemnej hĺbky a človeka nútia premýšľať. Nie len tým bežným “seba-poznávacím pohľadom” ale do hĺbky vlastného presvedčenia.

Nevravím, že so všetkým budete súhlasiť. No pri jeho článkoch a podcastoch sa rozhodne nebudete nudiť.

7. Seth Godin

Seth Godin je považovaný za marketingového kráľa. Neviem to posúdiť tak presne sám, nikdy som sa nezúčastnil jeho prednášok či seminárov, no jeho knihy, články a audioknihy sú diametrálne odlišné od kohokoľvek iného. A veľmi dobré.

Občas mám pocit, že je Seth preceňovaný, no potom napíše niečo, čo ma okamžite znova zaradí do zástupu verných.

Ak sa zaujímate o marketing a vzdelávanie, Seth nesmie chýbať na vašom radare.

8. Gary Veynerchuk

Ak by Duracel robil reklamu na baterky dnes, zajačika by poslal k ladu a natáčal by Gary Veeho (ako ho pozná verejnosť).

Tento marketingový duracelko je nezastaviteľný.

Stále natáča [vlogy][https://www.youtube.com/user/GaryVaynerchuk/featured], [píše][https://www.garyvaynerchuk.com/blog/] (on diktuje niekto píše), komentuje, podcastuje…všetko. Ak ho začnete sledovať, nebudete mať čas na takmer nič iné. Je všade!

Gary sa preslávil tvorbou vlogov o víne. Ochutnávaní, hodnotení, rozprávaní. Vtedy pracoval ešte pre otca v ich rodinnej firme a prvé videá vyzerali hrozne. Amatérskejšie si nevie človek dnes už ani predstaviť.

Myslíte, že ho to zastavilo?

Natočil spolu tisíc epizód a stal sa z neho kult. Kto v Amerike pil víno, poznal Garyho.

Keď sa rozhodol po rokoch založiť [marketingovú firmu][https://vaynermedia.com/] (viaceré), [napísať knihy o marketingu][https://amzn.to/2Ds5m4i] a začať točiť videá na marketingové témy, asi nikoho neprekvapil. Z ošumelého predajcu vína už v tom čase bol mega marketér.

A keď sa rozbehol…

Sociálne siete všetkého druhu, digitálny marketing všetkých podôb…a nie teoreticky. Ako Gary o sebe hovorí, všetko čo vie sa učí hands-on – osobnou skúsenosťou.

Na môj vkus je často až na nevydržanie a človek od neho potrebuje čas od času oddych. No bez akýchkoľvek okolkov ho odporúčam každému, kto sa chce o budovaní značky, marketingu či sociálnych sietiach dozvedieť to najlepšie a najpodrobnejšie. Gary je proste mašina.

9. Richard Branson

Sir Richard Branson je ikona. Nie možno u nás, ale v Anglicku či Amerike iste. Raz ho uvidíte a nezabudnete jeho výzor už nikdy.

Podnikať začal ako tínedžer. Najprv predával platne (z čoho vznikol [Virgin Megastore][https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Megastores]), neskôr začal [vydávať hudbu pod značkou Virgin Records])https://en.wikipedia.org/wiki/Virgin_Records). A nie hocikomu!

Sex Pistols, Rolling Stones, Peter Gabriel, UB40…

Virgin Records síce v roku 1992 predal EMI za £500 miliónov, ale len aby udržal pri živote, dnes už jednu z najväčších leteckých spoločnosti na svete, Virgin Atlantic.

Richard je považovaný za jedného z najúspešnejších sériových podnikateľov na svete. Virgin Group vlastní desiatky firiem.

Väčšinu firiem zakladal Richard ako odpoveď na nefungujúce služby, ktoré v danom období potreboval, alebo myslel, že potrebujú ich v lepšej kvalite iný ľudia.

Je majiteľ najluxusnejšieho ostrova v Pacifiku, bloguje, píše knihy a vystupuje v neskutočnom množstve vlogov, podcastov a TV programov.

10. Mark Manson

O Markovi som sa dozvedel od Petry. Jedného dňa mi povedala o knihe The Subtle Art Of Not Giving a F**k a ja som jej uveril.

Na prvé počutie to znie ako satira na všetky seba-poznávacie knihy, no je to presný opak. Mark po rokoch blogovania a písania zachytil v tejto útlej knihe lepší prístup k otázkam toho, čomu sa v živote venovať a na čo sa vys**ť lepšie, ako mnoho autorov za dlhé roky a niekoľkonásobné množstvá strán.

Ak sa občas strácate v tom, čo je naozaj podstatné v živote a čo nie, začítajte sa do jeho blogu, alebo knihy.

Naučí vás, ako sa naozaj vys**ť na to nepodstatné.

Čo treba povedať ešte na záver

Kníh a autorov je obrovské množstvo. Tento zoznam je iba malým odrazovým mostíkom pre tých, čo sa chcú rýchlejšie zorientovať a dostať do tempa.

Netvrdím, že nie sú lepší autori. To vôbec! Mám dokonca už pripravený aj ďalší zoznam, lebo malá kopa pýta viac. Alebo, dobrého nikdy nie je veľa.

Skúste. Začítajte sa, začnite sledovať referencie v knihách, choďte ďalej a hlbšie. Ani nebudete vedieť ako a zrazu budete zachytení v sietí skvelých kníh a autorov. Je to len cvik. A ako každý iný, treba ho pestovať pravidelne.

Držím palce a prajem naplňujúce čítanie alebo počúvanie.