Táto otázka patrí medzi moje obľúbené. Audioknihy milujem (veď nie nadarmo som audioknihomoľ #1), počúvam ich mnohé desiatky každý rok a tiež rád o nich rozprávam. V Amerike by povedali, že som audioknižný evanjelista. Tak poďme na to. Audioknižné evanjelium podľa Ivana práve začína.
Čítanie prvé
Každý uprednostňuje pri čítaní niečo iné. Niekto miľuje vôňu knihy, inému vyhovuje viac komfort elektronickej čítačky. Tretiemu zasa podmanivosť hovoreného slova.
Počúvanie audiokníh, tak ako čítanie kníh je vecou osobnej preferencie. Pre niekoho pestrejšie, pre iného zábavnejšie, pre tretieho pohodlnejšie. V každom prípade, počúvanie je vo svojej podstate čítanie.
Čítanie druhé
Tiché čítanie očami je u väčšiny ľudí ďaleko rýchlejšie ako čítanie hlasné. Bez ohľadu na to, či si čítame my sami, alebo číta niekto pre nás. Avšak aj tí prví môžu byť nakoniec poslední.
Tichému čítaniu knihy sa môžeme venovať len v čase… keď máme na čítanie čas. Musíme si ho vytvoriť či nájsť.
Audioknihy môžeme počúvať doslovne kedykoľvek a kdekoľvek. Napriek tomu, že rýchlosť takéhoto čítania je pomalšia, všadeprítomná dostupnosť robí z počúvania v konečnom dôsledku ďaleko rýchlejšie čítanie.
Čítanie tretie
Pri vlastnom tichom čítaní ľahko dochádzame o mnohé detaily. Mnohí pri čítaní komolíme mená hrdinov, preskakujeme opisy. Ani si to neuvedomujeme. Až keď začneme počúvať audioknihu s precízne vyslovenými menami a nevynechanými opismi zistíme, ako ďaleko z cesty sme zišli.
Audioknihy nám prinášajú čítanie bez selektívneho vynechávania obsahu či komolenia mien a názvov.
Čítanie štvrté
Každý má vzťah k inému literárnemu žánru. Niekto uprednostňuje detektívky, iný biografie. Vo vzťahu k obmedzenosti voľného času, ktorý každý na čítanie máme, náš výber zostáva viac či menej nemenný a obmedzený.
Audioknihy nám svojou dostupnosťou dávajú možnosť vyskúšať žánre a autorov, na ktorých by pri klasickom čítaní nikdy nezostal čas a priestor. Audioknihy nám dávajú možnosť rozširovať si naše literárne obzory.
Čítanie piate
Pri tichom čítaní je naša motivácia ísť ďalej keď sa dej nevie rozbehnúť, často malá. Mnohí z nás po prvých zopár zápasoch knihu odkladáme a vraciame sa k nej ťažko. Alebo vôbec.
Audiokniha nám vďaka cudzej interpretácii dovoľuje byť menej sústredení na krátkodobú vágnosť. Dobrý interpret nás svojim prednesom prenesie cez hluchšie miesta tak, že si to ani neuvedomíme. Audioknihy nám tak dávajú väčšiu šancu knihy skutočne dočítať.
Pravdaže, audioknihy nemajú len pozitívne vlastnosti. Ako pri všetkom, aj ony skrývajú v sebe záludnosti, problémy a prekážky. O nich si ale povieme niekedy inokedy. Možno. Dovtedy však… príjemné počúvanie.
Každá loď potrebuje svoju posádku a tá zase svojho kapitána. Nie preto, že by niekto musel stále rozkazovať, ale tie zásoby whisky a rumu predsa niekto vypiť musí! Keď nie je na palube, behá niekde po súši so slúchadlami v ušiach a túži cestovať naľahko ako Jack Reacher, mať schopnosť čítať a rozumieť knihám ako Ryan Holiday, baviť ľudí ako Trevor Noah, alebo byť fit ako Ross Edgley. Alebo jednoducho len mať čas byť sám sebou.
Táto otázka patrí medzi moje obľúbené. Audioknihy milujem (veď nie nadarmo som audioknihomoľ #1), počúvam ich mnohé desiatky každý rok a tiež rád o nich rozprávam. V Amerike by povedali, že som audioknižný evanjelista. Tak poďme na to. Audioknižné evanjelium podľa Ivana práve začína.
Čítanie prvé
Každý uprednostňuje pri čítaní niečo iné. Niekto miľuje vôňu knihy, inému vyhovuje viac komfort elektronickej čítačky. Tretiemu zasa podmanivosť hovoreného slova.
Počúvanie audiokníh, tak ako čítanie kníh je vecou osobnej preferencie. Pre niekoho pestrejšie, pre iného zábavnejšie, pre tretieho pohodlnejšie. V každom prípade, počúvanie je vo svojej podstate čítanie.
Čítanie druhé
Tiché čítanie očami je u väčšiny ľudí ďaleko rýchlejšie ako čítanie hlasné. Bez ohľadu na to, či si čítame my sami, alebo číta niekto pre nás. Avšak aj tí prví môžu byť nakoniec poslední.
Tichému čítaniu knihy sa môžeme venovať len v čase… keď máme na čítanie čas. Musíme si ho vytvoriť či nájsť.
Audioknihy môžeme počúvať doslovne kedykoľvek a kdekoľvek. Napriek tomu, že rýchlosť takéhoto čítania je pomalšia, všadeprítomná dostupnosť robí z počúvania v konečnom dôsledku ďaleko rýchlejšie čítanie.
Čítanie tretie
Pri vlastnom tichom čítaní ľahko dochádzame o mnohé detaily. Mnohí pri čítaní komolíme mená hrdinov, preskakujeme opisy. Ani si to neuvedomujeme. Až keď začneme počúvať audioknihu s precízne vyslovenými menami a nevynechanými opismi zistíme, ako ďaleko z cesty sme zišli.
Audioknihy nám prinášajú čítanie bez selektívneho vynechávania obsahu či komolenia mien a názvov.
Čítanie štvrté
Každý má vzťah k inému literárnemu žánru. Niekto uprednostňuje detektívky, iný biografie. Vo vzťahu k obmedzenosti voľného času, ktorý každý na čítanie máme, náš výber zostáva viac či menej nemenný a obmedzený.
Audioknihy nám svojou dostupnosťou dávajú možnosť vyskúšať žánre a autorov, na ktorých by pri klasickom čítaní nikdy nezostal čas a priestor. Audioknihy nám dávajú možnosť rozširovať si naše literárne obzory.
Čítanie piate
Pri tichom čítaní je naša motivácia ísť ďalej keď sa dej nevie rozbehnúť, často malá. Mnohí z nás po prvých zopár zápasoch knihu odkladáme a vraciame sa k nej ťažko. Alebo vôbec.
Audiokniha nám vďaka cudzej interpretácii dovoľuje byť menej sústredení na krátkodobú vágnosť. Dobrý interpret nás svojim prednesom prenesie cez hluchšie miesta tak, že si to ani neuvedomíme. Audioknihy nám tak dávajú väčšiu šancu knihy skutočne dočítať.
Pravdaže, audioknihy nemajú len pozitívne vlastnosti. Ako pri všetkom, aj ony skrývajú v sebe záludnosti, problémy a prekážky. O nich si ale povieme niekedy inokedy. Možno. Dovtedy však… príjemné počúvanie.
Zdieľaj článok
Vnútorná motivácia: viete PREČO a ako sa prinútiť k učeniu, aj keď to niekedy bolí?
Môj dnešný článok bude o osobnej motivácii. Je super povedať si “budem chodiť na kurz a naučím sa konečne poriadne angličtinu”. Ono to ale nie je len tak. Prinútiť sa naučiť novú zručnosť totiž celkom bolí. Aby sme tieto prekážky dokázali prekonať, musíme poznať najväčšie tajomstvo úspechu, a tým je vnútorná motivácia.
Zavádzame na skúšku 4-dňový pracovný týždeň
Rozhodli sme sa, že na skúšku od 1.7. do 2.9.2022 budeme v Audiolibrix fungovať v režime 4-dňového pracovného týždňa, v systéme 100-80-100 – 100% mzdy za 80% času so 100% produktivitou. Veríme, či sa naše očakávania naplnia. A čo bude potom? Uvidíme sami.
5 prekvapivých spôsobov, ako neprestávať rásť
Toto nie je motivačný článok o piatich krokoch, vďaka ktorým sa stanete úspešnými. Ak som vás práve nestratila, verím, že sa spolu vydáme na cestu premýšľania nad tým, ako žijeme a ako využívame príležitosti, ktoré prirodzene máme.