Vnútorná motivácia: viete PREČO a ako sa prinútiť k učeniu, aj keď to niekedy bolí?

Môj dnešný článok bude o osobnej motivácii. Je super povedať si “budem chodiť na kurz a naučím sa konečne poriadne angličtinu”. Ono to ale nie je len tak. Prinútiť sa naučiť novú zručnosť (či už hovoriť cudzím jazykom, spievať, hrať na gitare alebo lyžovať) totiž celkom bolí.

Niekedy to spôsobuje bolesť fyzickú (vlastne vždy – bolia buď svaly z pohybu alebo zadok, či za krkom z vysedávania nad učebnicou), inokedy je to bolesť duševná, keď máme pocit, že nám to vôbec nejde. Aby sme tieto prekážky dokázali prekonať, musíme poznať najväčšie tajomstvo úspechu, a tým je vnútorná motivácia.

S motiváciou a problémom ako sa naučiť jazyk pracujem celý svoj život. Našťastie žijeme v dobe internetu, TEDu a audiokníh. More inšpirácie je nekonečné a každý z nás si v ňom môže nájsť tú svoju. Pre mňa bola veľkou inšpiráciou audiokniha Začněte s proč od Simona Sineka, hoci jej hlavnou témou nie je vyložene motivácia k učeniu jazyka.

Simona už nejakú tú dobu sledujem na sociálnych sieťach, mám rada jeho TED prednášky a jeho myšlienky mi dávajú veľký zmysel. Často sa zhodujú s mojimi vlastnými skúsenosťami.

Taktiež na našom blogu ste si mohli o učení a motivácii už veľa prečítať. Petra veľmi dobre vie, čo znamená vedieť PREČO niečo robím a že bez motivácie to nejde. Jej článok o výhovorkách by si mal každý študent povinne čítať pred spaním namiesto rozprávky.

Často sa pýtame samých seba

  • PREČO sa chcem niečo naučiť?
  • PREČO chodím do skupinového kurzu angličtiny, ktorý organizuje môj zamestnávateľ?
  • PREČO chodím trikrát týždenne do parku behať? (No, ja nie, ale mnoho ľudí určite áno.)
  • PREČO chodím do práce pešo, namiesto toho, aby som išiel autobusom alebo autom?

Na každú z týchto otázok nájdete odpoveď jednoducho.

  • Na kurz chodím, pretože mi to nariadil šéf. Musím tam chodiť. Alebo tam chodím preto, že ma baví vzdelávať sa, chcem sa dorozumieť s kolegami zo zahraničia a zamestnávateľ mi to platí, tak prečo to nevyužiť.
  • Pešo chodím buď preto, že pri firme nie je možné ráno zaparkovať, alebo pretože chcem byť fit a hodinová prechádzka ráno a poobede mi robí dobre.
  • Chodím behať / bicyklovať / plávať / na jógu / na spinning …. Jednoducho športujem, pretože musím schudnúť, alebo pretože ma to baví a chcem byť fit.

Všimli ste si niečo? Buď odpovedáme, že nás niekto alebo niečo núti, alebo že nás to baví. Hádajte, kto sa naučí viac, kto sa bude v športe rýchlejšie zlepšovať, a kto bude mať oveľa lepšiu náladu zrána?

Pokiaľ je naša motivácia vo vnútri, robíme to pre seba a s radosťou, ide nám to lepšie.

Čo ma naučila šalátová uhorka

Ako malá som neznášala šalátové uhorky a cukety. Čiastočne kvôli tomu, že ich mala babička v záhrade. Nikto z nás ich nechcel. Celé leto sme pomaly nejedli nič iné. Navyše sme museli počas horúčav okopávať záhony, a to bolo desné peklo.

Dedo pred babičkou a motykou utiekol na ryby a moji rodičia sa tvárili, že musia pracovať. Nakoniec som si to zvyčajne odniesla ja a moje slnkom spálené ramená.

Dnes milujem prácu na záhrade. Čo sa zmenilo?

Je to čas, ktorý mám sama pre seba. Pustím si k tomu audioknihu a motyka mi už nevadí. S láskou pozorujem, ako mi z malých semienok rastú paradajky, uhorky (áno aj tie nenávidené uhorky som sa naučila mať rada) a papriky. Našla som si k nim osobný vzťah.

Pestujem ich, pretože sú čerstvé, bez chémie a po ruke. Vidím ich rast a mám radosť z každého centimetra. Pravdou je, že občas prinútim deti pomáhať na záhrade a susedom ponúkam prebytky, ale čuduj sa svete! Deti zvyčajne pomôžu, keď vedia, že bude čerstvý šalát. A susedka? Tá by si za bio uhorku odtrhla obe ruky.

S učením (je jedno, či sa učíte plávať, pestovať citrusy alebo hovoriť po španielsky) je to veľmi podobné. Musíte vedieť to kúzelné PREČO to chcete robiť.

Obklopujte sa jazykom

Pamätáte si časy, keď ste sa v škole učili na konci každej lekcie 30 slovíčok naspamäť? Často to vôbec nešlo, väčšinou ste ich hneď po písomke zabudli. Jediný zmysel bol dostať dobrú známku. To je však nesprávna motivácia.

Dnes by som dala neviem čo za to, aby som si všetky nemecké predložky s tretím a štvrtým vybavila automaticky a nemusela ich zložito loviť v zadných zásuvkách svojej pamäti. Keď som sa ich učila na písomku, nenapadlo mi, že sa mi to niekedy bude hodiť. Napríklad, keď budem chcieť kúpiť lístky v Drážďanoch.

A čo teda funguje? Ako sa naučiť jazyk? Každému vyhovuje niečo iné, ale jednu vec by mali mať všetky metódy spoločnú “obklopovanie sa” jazykom. Aby ste sa naučili jazyk vnímať a premýšlať v ňom, musíte sa v jeho prostredí pohybovať. K tomu nie je potrebné hneď vyraziť do New Yorku a zruinovať rodinný rozpočet mesačným kaviarenským životom na Manhattane.

Nájdite si na počúvanie niečo, čo vás bude naozaj baviť (napríklad detektívka od Jeffreyho Archera v angličtine) a postupne sa ňou obklopujte všade – v aute, doma v obývačke, vonku pri behaní. Možno nebudete rozumieť hneď, ale už len to, že CHCETE rozumieť, bude správnym hnacím motorom.

Kedysi, keď som ešte bola na strednej, mi z výmenného pobytu v Berlíne jeden kamarát priviezol dve audioknihy na kazetách (áno, už je to veeeeeľmi dávno). Vlastne ich mám dodnes, pozrite.

Jedna z nich bola moja obľúbená Agatha Christie a navyše detektívka, ktorú som vôbec nepoznala. Kazetu som si pustila (nadšená z Agathy a s vedomím, že už sa predsa 3 roky učím nemecky na gympli, takže…)…… a za chvíľu som ju zasa vypla. Nerozumela som ani slovo.

Kamarát prišiel a opýtal sa, “tak čo, ako sa ti to páčilo?”. Vtedy zafungovala motivácia (priznávam, že sa mi ten kamarát trochu páčil) a kazetu som si pustila znova. Po troch hodinách prehrávania kazety som bola stále zmätená, ale už som občas rozoznávala “ich” “aber” “und” a vlastné mená.

Od tej doby som ju počúvala nespočetnekrát. Vďaka vtedy obľúbenému zvyku “pretáčať” kazety pomocou obyčajnej ceruzky (nepoznáte? Šetrenie energie v praxi) sa nakoniec páska v kazete roztrhla. Vtedy som už poznala tak tretinu príbehu celkom z pamäti. A viete, čo sa ešte stalo?

Bez toho, aby som v tej dobe chodila na nejaké špeciálne kurzy, som príbehu celkom rozumela. Každé slovo? To rozhodne nie! Obsah príbehu? To rozhodne áno. Čo bolo mojou motiváciou?

Kamarát, ktorý mi kazetu priviezol (a navyše si z Nemecka doviezol aj slečnu, ale to som zistila až neskôr) – nechcela som sa pred ním cítiť trápne
Tvrdohlavosť – to predsa nemôže byť také ťažké (keď je človek tvrdohlavý, často sa prekonáva)
Obľúbená autorka (to je tá pozitívna motivácia, ktorú som spomínala)

Nikdy som štúdium nemčiny úplne nevzdala. Cudzie jazyky ma jednoducho bavia a navyše som stále mala ešte tú audioknihu, ktorú som si neskôr kúpila v elektronickej podobe. Moja tvrdohlavosť a snaha to zvládnuť, mi nakoniec pomohli aj v pracovnom živote.

Keď som pracovala ako sprievodkyňa na renesančnom zámku a sprevádzala kunsthistorikov obrazovou galériou, spoznala som mnoho odborníkov a veľa zaujímavých ľudí. Bez aspoň základnej nemčiny by som s nimi len veľmi ťažko hľadala spoločnú reč.

Neskôr, už ako učiteľka češtiny pre cudzincov, som nemčinu používala často ako prostredný jazyk. Bola v podstate nevyhnutná na prežitie a bez nej by som mala prácu oveľa zložitejšiu.

Nemčina pre mňa nikdy nebude taká ľahká ako angličtina, ale nie je predsa nutné hovoriť perfektne, dôležité je cítiť sa dostatočne fajn, aby ste sa nebáli pustiť si skvelú audioknihu a v deji sa nestratili. A to sa mi darí.

A ešte jedna vec. Keby som vtedy dostala do ruky kazetu, na ktorej by bolo niečo, napríklad od Thomasa Manna alebo do nemčiny preložená Babička Boženy Němcovej (tu som nikdy nedokázala dočítať ani dopočúvať v češtine, nie to v nemčine!), asi by som si ju druhýkrát nepustila a pravdepodobne by som teraz po večeroch hrala na mobile Duolingo v španielčine alebo francúzštine.

Motivovať seba je náročné, ale čo deti?

Nedá mi to, aby som nespomenula svojich dvoch puberťákov. Motivovať deti k niečomu, čo ich samých moc nebaví, je takmer nemožné. Ale každý, kto má deti vie, že iba takmer.

Niekedy funguje staré dobré vydieranie (Nechce sa ti zametať? Heslo na wi-fi sa dá ľahko zmeniť.), niekedy úplatky (Keď pokosíš záhradu, môžeš hrať X-box.), niekedy jednoduché príkazy (Prečo? Pretože som to povedala!). Všetko je to hlavne o komunikácii.

Deti najlepšie motivujem tak, že sa s nimi budem rozprávať o tom, PREČO je to, či ono také dôležité, prečo potrebujem, aby si upratali v izbe, alebo čo sa stane, keď sa nám nechce nič robiť a nepolejeme záhony a skleník. Nielen o tom, ako s deťmi komunikovať, ako ich motivovať a vychovávať, skvele píše napríklad americká psychologička Philippa Perry v audioknihe Toto mali čítať naši rodičia.

S mojimi dvoma synmi sa samozrejme taktiež často dohadujem. Niekedy hormóny zvíťazia nad rozumom, ale väčšinou sa snažia aspoň pochopiť dôvody. A rovnako tak, ako na naše deti aj na nás samotných pôsobí, keď chápeme podstatu a dôvod.

Ako sa donútiť učiť nové veci? – Pár tipov na záver

A tým sa pomaly veľkým oblúkom vraciam späť na začiatok. Keď sa budete chcieť pustiť do učenia angličtiny, do behania alebo do počítačového kurzu, sadnite si (napríklad s dobrou kávou) a s ceruzkou v ruke.

Na papier si napíšte dôvody PREČO sa do toho chcete pustiť (a pamätajte si, že žiadny dôvod nie je zlý ani hlúpy) a taktiež si skúste predstaviť, aké prekážky budete musieť prekonávať.

  • Budete musieť odpracovať čas, ktorý strávite na kurze
  • Budete musieť doma robiť domáce úlohy
  • Po športe vás bude bolieť celé telo
  • Budete musieť chodiť behať aj v zlom počasí…
  • Budete sa cítiť trápne, keď celý spotený budete bežať okolo susedovho plotu

Nájdite si parťáka. “Ve dvou se to lépe táhne”, aj vám to pôjde vo dvojici lepšie. Keď budete klesať na mysli, kamarát, či kamarátka vás podrží. Keď nebude mať energiu ten druhý, pomôžete mu ju premôcť. Človek omnoho ľahšie vzdá kurz, či chodenie do fitka, keď chodí sám, ako keď chodíte dvaja.

Urobte si to pekné. Viete, ako to myslím. Keď idete na jazykový kurz v práci, zoberte si obľúbený hrnček s čajom alebo si urobte kávu. Píšte perom, ktoré má ten správny odtieň atramentu. Ak idete športovať, pustite si do uší audioknihu alebo hudbu.

Odmeňte sa. Kúpte si na behanie pekné oblečenie, v ktorom sa budete cítiť pohodlne a príjemne. Pokiaľ ste sa pustili do oprašovania angličtiny, zožeňte si knihu obľúbeného autora v zjednodušenej forme a najlepšie k tomu ešte aj audioknihu.

Bavte sa! Nie je na svete človek, ktorému by išlo všetko hneď a perfektne. Budete sa učiť a učenie = chyby. Ale vďaka chybám sa zasa učíte, takže to je vlastne dvojitá výhra. Myslite pozitívne, berte chyby ako bonus a nebojte sa ich.

Nebuďte na seba prísny. Keď sa raz nedokopete ísť na pravidelný tréning, neurobíte včas domácu úlohu alebo skrátite trasu, pretože vás to proste dnes nebaví, nebuďte na seba nahnevaný. Máte právo občas zabudnúť, nestíhať alebo byť lenivý. Neberte to ako zlyhanie, ale skôr ako dôvod nabudúce sa viac snažiť.

Nebojte sa! Strach a negatívne emócie hneď na začiatku “zabíjajú” úspech. Keď sa budete báť hovoriť na dovolenke v obchode alebo v reštaurácii, ako si precvičíte naučené frázy? A verte mi, že Francúzi budú mať veľkú radosť, že vám rozumejú a nikto nebude analyzovať gramatiku a stavbu viet. V prípade, že budete stáť pod kopcom so strachom, že ho nikdy nedokážete vybehnúť, možno sa ani nepokúsite ho vyšlapať. A nemusíte ho hneď prvýkrát vyšprintovať, stačí rýchlejšia chôdza, no nie?

Pripravte sa na to, že to bude bolieť. Bude vás to stáť čas a nebudete sa postupne len zlepšovať. Prídu pády, chyby, možno bolesti a zranenia. Pokiaľ ale budete vedieť, PREČO ste sa do toho pustili, prečo by ste to mali vydržať, tak to zvládnete a prekonáte sa. Ja vám verím! A držím Vám palce.

Nebojte sa do toho vrhnúť s vervou a úsmevom. Ja sa idem teraz prehovárať, aby som zobrala topánky a “vybehla” svoj neobľúbený kopec. PREČO? Pretože za ním sú krásne lúky a voňavý les, kam veľmi rada chodím. A hlavne, kde to miluje môj pes. Stiahla som si do appky Agathu Christie a vlastne už sa teším.

A čo motivuje vás? Čím sa nabudíte, aby ste išli cvičiť alebo urobili domáce úlohy na jazykový kurz? Čo vás poháňa prekonávať samých seba? Veľmi rada si prečítam vaše skúsenosti.

Zdieľaj článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Business

Zavádzame na skúšku 4-dňový pracovný týždeň

Rozhodli sme sa, že na skúšku od 1.7. do 2.9.2022 budeme v Audiolibrix fungovať v režime 4-dňového pracovného týždňa, v systéme 100-80-100 – 100% mzdy za 80% času so 100% produktivitou. Veríme, či sa naše očakávania naplnia. A čo bude potom? Uvidíme sami.

Pokračuj >
Osobný rozvoj

5 prekvapivých spôsobov, ako neprestávať rásť

Toto nie je motivačný článok o piatich krokoch, vďaka ktorým sa stanete úspešnými. Ak som vás práve nestratila, verím, že sa spolu vydáme na cestu premýšľania nad tým, ako žijeme a ako využívame príležitosti, ktoré prirodzene máme.

Pokračuj >
Audioknihy

Prečo sú detektívky a thrillery taký populárny žáner

Nie sme vlastne divní, keď svoj voľný čas venujeme príbehom plným vraždy, krve, násilia a úzkostnej atmosféry? Nie je to zdravé? Nebo nám to dokonce v niečom pomáha?
Rozhodla som sa pustiť do detektívnej práce, preskúmať tieto otázky

Pokračuj >