Za Audiolibrixom stojí aj Tim Ferriss

Doteraz sme to tajili, ale nastal čas výjsť s pravdou von. Za Audiolibrixom stojí Tim Ferriss. Bez neho by sme asi nikdy nevznikli a nedokázali robiť to, čo robíme. Vďaka Tim!

Všetko sa začalo nenápadne v roku 2009, keď som si spontánne kúpil a prečítal knihu Tima Ferrissa Štvorhodinový pracovný týždeň (The 4-Hour Workweek).

V tom čase som žil už zopár rokov v Anglicku a zdalo sa mi, že všetko sa konečne vyvíja, ako sa má. Mal som za sebou 10 rokov zbesilého podnikania na Slovensku, bez piatkov a sviatkov, a tak klasický zamestnanecký vzťah s postupným budovaním kariéry mi pripadal ako to najlepšie, čo ma mohlo stretnúť.

Všetko sa vyvíjalo sľubne. Práca ma bavila, učil som sa nové znalosti, plat mi krásne rástol, budoval som si rešpekt a zdalo sa, že nič nemôže byť lepšie. A potom som si prečítal Timovu knihu… zrazu nič nebolo tak jasné, ako sa mi zdalo predtým.

Nebolo už cesty späť…

Našťastie!

Nové idey

Nie všetko čo som sa dočítal som aj prijal, ale na zamyslenie mi zostalo toho viac než dosť. Začal som so skúšaním toho, čo ma oslovilo… A od toho bodu už naozaj nebolo cesty späť.

1. idea

Prvá idea, ktorú som od Tima prijal napriek tomu, že on nie je autor, ale len prezentátor, bol Paretov princíp podľa (Wilfreda Pareta – Talianského filozofa a ekonóma): 80% dôsledkov pramení z 20% príčin. Pretavené do pochopiteľnejšieho jazyka: 80% výsledkov dosiahneme s 20% úsilím. Dosiahnuť zvyšných 20%, ak vôbec možné, nás stojí neúmerne viacej úsilia a výsledný efekt je pomerovo zanedbateľný. Je preto lepšie zostávajúcu energiu venovať opäť niečomu podstatnému.

Tim to uvádza na vlastnej zákazníckej báze – z 20% zákazníkov generoval 80% obratu. Keď si to uvedomil, rozhodol sa tých 80% nechať odísť… a nikdy to neoľutoval. Práve naopak! Ušetrenú energiu okamžite venoval ďalším aktivitám a tak zostalo dosť aj na napísanie The New York Time bestselleru. A nie jedného!

Pareto určite netušil, aký dopad raz bude mať jeho princíp na milióny ľudí po celom svete. Toľko totižto Tim svojej knihy už dodnes predal.

Všimli ste si, že väčšina webov ponúkajúcich rôzne balíky produktov a služieb, operuje s telefonickou podporou len pre zákazníkov platiacich prémiové balíky? Tí neplatiaci či menej platiaci sú presne tou 80% množinou. Vyžadujú ďaleko viac energie a len minimálny dopad na financie firmy. Tejto skupine preto firmy zväčša ponúkajú len elektronickú podporu, alebo FAQ stránky a PDF manuály.

A čo ja? Začal som škrtať a prehodnocovať dovtedajšie aktivity: štúdium jazyka, certifikáty, hľadanie zaujímavejšej práce, skúšanie rôznych technológií… zrazu mi odpadlo obrovské množstvo nepodstatných činností, ktoré som dovtedy pokladal za rovnako dôležité. Zostal mi čas a energia na to ozaj podstatné.

A tam niekde začala vo mne klíčiť myšlienka audioknižného e-shopu.

2. idea

Druhou ideou, ktorá ma oslovila a držím sa jej dodnes, bola spravodajská diéta.

Princípom spravodajskej diéty je úplná eliminácia denných správ. Žiadne noviny, žiadne online médiá, žiadne televízne správy. To, čo sa v nich dozvieme, je na 99,9% irelevantné k nášmu životu a ich účelom je len roznietiť naše emócie. Smrť herca, narodenie sloníčaťa, teroristický útok na lietadlo na druhej strane sveta, podvody vo vysokej politike Ukrajiny. Nič, čo sa nás týka a už vôbec nič, na čo máme dosah a vplyv.

Ak sa udeje naozaj niečo podstatné, povedzme, že naša „obľúbená banka“ krachuje, niekto z okolia nám o tom určite povie. Alebo si o tom v sumáre raz za týždeň v kvalitnom týždenníku prečítame sami. To v prípade, že úplný informačný celibát nezvládame.

Už žiadne strachy z bombových atentátov, alebo hnev na rozkrádajúcich politikov. A k tomu hodiny týždenne ušetrené na aktivity, ktoré sú omnoho relevantnejšie.

Ako som na tom ja? Päť rokov neskôr a nič podstatné mi neušlo. Gašparovič je stále prezidentom a Lýbii vládne Kaddáfi, no nie?

3. idea

Treťou ideou v poradí bolo uchopenie princípu, „radšej dodatočne požiadaj o odpustenie, ako sa vopred doprosuj povolenia“. Je to niečo, v čom sa od Američanom veľmi líšime a čo nám nie je vôbec vlastné. A pritom je to tak oslobodzujúci prístup!

Ak máte chuť niečo nové skúsiť, v práci, v rodine, vo vlastnom súkromí, čo má potenciálne pozitívny dopad na vás a vaše okolie, skúste to! Keď to náhodou nevyjde, ospravedlniť sa za omyl je menej bolestivé, ako celý život zahriaknuto zazerať a ponosovať sa, ako sa nič nedá zmeniť. Dá sa! Len treba vystúpiť z komfortnej zóny a ísť s kožou na trh.

V nás hlboko vryté porekadlá ako „Kto nič nerobí, nič nepokazí.“ či „Trikrát meraj a raz rež.“ nás vychovali v móde hrania vždy na istotu. No v istote nie je ani pokrok, ani naše vnútorné naplnenie. Teda aspoň u väčšiny snáď nie.

A ako to dopadlo pre mňa? V tom čase som už pracoval vo veľkej medzinárodnej firme, kde zopár mojich chýb prinieslo vrásky na tváre mnohým kolegom, mňa zasa stálo veľa doughnutov a čokolád pri ospravedlňovaní sa, ale vybudoval som si povesť a rešpekt človeka, čo sa nebojí veci skúsiť a potlačiť, aj keď bezpečnejšie je stáť bokom. Hraním na istotu sa dosiahnuť nič také nedá.

Malými krokmi som v indíciách Timovej knihy začal meniť všetko, čo sa rozumne dalo. Teda, rozumne. V roku 2011 som spravil obrovský skok. Dal som výpoveď a odišiel aj so ženou cestovať do Mongolska. Bol čas na radikálnejšie životné zmeny. Len som potreboval čas na utrasenie myšlienok. Mongolsko vzišlo ako tá najlepšia volba.

Bola to chyba? Vôbec!

Po návrate z vyše mesačného výletu som nastúpil do inej medzinárodnej firmy, ktorá mi ponúkla všetko, čo som si od zamestnania vždy prial. Flexibilitu, zaujímavú prácu bez povinnosti chodiť do kancelárie či dokonca byť v rovnakej krajine, vynikajúci plat, vybavenie a občasné cestovanie po svete. Výsledok? Okrem omnoho lepšej práce som zrazu mal dosť času a pohody na premýšlanie a budovanie vlastného sna.

A tak koncom roku 2011 s nevedomou podporou Tima Ferrissa vznikol Audiolibrix. Najprv len ako nadšenecká zábava troch ľudí, neskôr ako reálny business. Aj keď to nadšenie a zábava sa dodnes z neho nevytratila.

Aby sa to podarilo, bolo potrebné samozrejme omnoho viac ako jedna kniha vtedy mne ešte málo známeho človeka. No bez tohto impulzu by sa možno nikdy nič podobné v mojej hlave nezrodilo a ja by som v korporátnom svete medzinárodných firiem budoval „sľubnú kariéru“. Ďakujem, neprosím si.

Je toho viac

Štvorhodinový pracovný týždeň vám ponúkne toho pravdaže omnoho viac! Dopočujete sa o potrebe delegovania práce, vytváraní si inbox pravidiel ako v elektronickom, tak reálnom svete, o spôsobe ako prekračovať vlastnú komfortnú zónu, alebo ako sa učiť nové zručnosti.

Tento titul má naozaj veľa čo ponúknuť každému. A nemusíte hneď po dočítaní začať podnikať. Idey sa dajú rovnako aplikovať aj v zamestnaní. Stačí ich len uchopiť a naozaj chcieť.

Kto je vlastne Tim Ferriss?

Písať o Timovi dlhé predstavovania je asi zbytočné. V dnešnej dobe o ňom nájdete tisíce článkov, z celého sveta a z celého spektra záujmov. Ovplyvnil bežných ľudí, hercov, podnikateľov či politikov vo všetkých kútoch sveta.

Zároveň je stále aktívnym spisovateľom a blogerom – aj u nás už vyšli ďalšie jeho bestsellery ako Štvorhodinové telo či Štvorhodinový kuchár a teda zďaleka nezaspal na vavrínoch jedného či dvoch úspechov.

V roku 2013 dokonca založil vlastné audioknižné vydavateľstvo Tim Ferriss Publishing, aby do uší ľudí priniesol knihy, ktoré veľkou mierou ovplyvnili jeho život.

Timov blog priťahuje každomesačne státisíce ľudí z celého sveta, jeho podcast bol na iTunes vyhodnotený ako najpopulárnejší za posledné dva roky a k rozhovorom s ním nemá problém získať ľudí ako sú Arnold SchwarzenegerJamie FoxxKevin Costner alebo Wim „The Iceman“ Hof. Zároveň je investorom vo firmách ako sú Facebook, Twitter, Uber či Evernote.

Je aktívnym cestovateľom, športovcom, podnikateľom, prezentátorom a testerom všetkého nového. Časť z jeho energie a entuiazmu na vás určite preskočí tiež. Stačí sa len započúvať…

Čo ďalej?

Pokiaľ hladáte motiváciu na zlepšenie kvality života, rady do podnikania či ideu na zmenu pracovných návykov, Štvorhodinový pracovný týždeň je to najlepšie miesto na začatie!

Prečo som o tom tak presvedčený? Ak by to tak nebolo, nevznikol by nikdy ani tento článok a Timova audiokniha by sa možno dala len veľmi ťažko zohnať v niektorých z mála kamenných predajní držiacich audioknižné CD. A teraz ju môžete mať na počúvanie už za pár minút kdekoľvek sa práve nachádzate. A nielen za to som Timov veľký fanúšik a podporovateľ. Skúste, garantujem Vám, že po dopočúvaní budete aj vy.

Zdieľaj článok

1 Comment

  1. 10 autorov zo sveta businessu, marketingu a osobného rozvoja, ktorých sa oplatí sledovať | Blog Audiolibrix SK
    24. septembra 2018 @ 14:20

    […] ďalej, dostala sa mi do rúk jeho kniha Štvorhodinový pracovný týždeň. Do dnes tvrdím, že Audiolibrix vznikol vďaka Timovi a tomuto jeho […]

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Audioknihy

Audioknižný experiment: Vybrali sme najlepšie audioknihy z obľúbených žánrov

Audioknižní experti z Audiolibrixu dostali za úlohu vybrať zo svojho obľúbeného žánru jedinú jednu audioknihu, ktorú by odporučili odvážnemu jedincovi ochotnému prebádať dosiaľ nepoznaný žáner. ...
Pokračuj >
Audioknihy

Veľký audioknižný prieskum 2023

Veľký audioknižný prieskum 2023 a súťaž o 22 audiokníh. Vyplňte dotazník. Pomôžete zmapovať trendy na trhu audiokníh a ešte môžete vyhrať audioknihy.
Pokračuj >
Umelá inteligencía Technológie

Umelá inteligencia: už ste sa s ňou stretli?

Umelá inteligencia, ChatGPT, AI. Pojmy, ktoré na nás skáču zo všetkých strán, veľmi im nerozumieme, ale podľa všetkého je to niečo skvelé a zároveň desivé. ...
Pokračuj >