Stretávame sa s týmito obavami takmer každý deň. Platenie na internete je nebezpečné! Nedá sa zaplatiť u vás nejako inak? Na dobierku? V hotovosti?
Ľudia majú najčastejšie strach z troch situácií :
zaplatia za niečo, čo chcú, ale dostanú úplne niečo iné
zaplatia za niečo, čo nikdy nedostanú
zaplatia a niekto neskôr zneužije ich platobnú kartu
Poznáme to všetci. Dlhé roky sa nielen v našich končinách diali rôzne podvody.
Zo všetkých strán nám bola vštepovaná nedôvera voči akémukoľvek plateniu na internete, alebo plateniu vopred ako takému.
Koľký z vás stále nakupujú “on-line” v obchodoch ako je Alza, pre tovar si idú osobne a platia až na mieste? Alebo si vyberú tovar na internete, ale potom aj tak idú tovar kúpiť do predajne a zaplatiť v hotovosti? Z mojej skúsenosti mnohí. Je to jeden z pozostatkov vštepovanej nedôvery a strachu.
Zmyslom on-line nakupovania je odbúranie nutnosti niekam chodiť a platiť na mieste. Vybrať si tovar v pohodlí domova, objednať, zaplatiť a o pár dní máť tovar doručený domov. Pohodlné. Jednoduché.
V tomto článku sa spolu pozrieme na celú problematiku nakupovania a platenia na internete z viacerých strán. Po jeho prečítaní zistíte, že platenie on-line je nielen pohodlnejšie, ale aj ďaleko bezpečnejšie ako platenie v hotovosti či na mieste.
Poďme sa na to pozrieť.
Najčastejšie obavy pri nakupovaní na internete
1. Zaplatím za niečo, čo chcem, ale dostanem úplne niečo iné
Do podobnej situácie sa dostali mnohí z vás. Objednali ste si na inzerát či dokonca priamo z obchodu videoprehrávač a v krabici prišli tehly. Alebo len prázdna krabica.
Čo sa dalo vtedy spraviť? Nič. Teda, pokiaľ ste nezapojili do ďalšieho procesu vyjednávania hrubú silu.
Predávajúci či obchod tvrdil, že poslal, čo mal. Kupujúci obsah vymenil a skúša takto podvádzať. Patová situácia. Peniaze boli v ťahu.
Nepomohlo ani to, že zásielka bola na dobierku. K otvoreniu krabice prišlo tak či tak až po jej vyplatení. Žiadna legislatívne dobre podchytená ochrana spotrebiteľa neexistovala.
Zmenilo sa niečo?
Takmer všetko.
V roku 2014 prišiel do platnosti zákon č. 102/2014 Z. z. o predaji na diaľku (v celom znení : Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho).
Ak niečo kúpite on-line cez internet, telefonickou objednávkou alebo e-mailom bez toho, aby ste boli priamo v predajni, predávajúci je povinný do 14 dní od doručenia tovar prevziať späť. Ak nie ste spokojní s tým, čo ste obdržali, alebo ste si objednávku medzičasom rozmysleli.
Pravdaže, zákon obsahuje rôzne podmienky a obmedzenia. Napríklad o stave v akom tovar vraciate, či ste ho rozbalili a teda mohli už použiť (software, hudba, filmy a iné), či bol tovar vyrobený na mieru a podobne. O každej limitácii v rámci tohto zákona je však obchodník povinný vás oboznámiť vopred v obchodných podmienkach či kúpno-predajnej zmluve. Ak tak nespraví, zákon je vždy na vašej strane. Vždy si obchodné podmienky prečítajte vopred.
Ak platíte kreditnou kartou, mnohé banky vám navyše ponúkajú poistenie. Predsa len, ide o ich peniaze, ktoré vám požičiavajú a tak je v ich záujme, aby peniaze boli použité na to, čo ste naozaj zaplatiť chceli. Nie je to však samozrejmosťou. Informujte sa na to vo svojej banke.
Platí to aj pri digitálnom tovare?
Rozhodne áno. Avšak, ako som spomínal, sú tam obmedzenia. Pokiaľ si zakúpený tovar stiahnete, jeho “vrátenie” už nie je možné. Respektíve, obchodník nemá povinnosť vrátiť vám peniaze.
Ak ste zaplatili, ale nič ste zatiaľ nestiahli, máte rovnaký nárok na vrátenie ako pri fyzickom tovare. Pokiaľ je obchod schopný niečo také odsledovať. Mnohé obchody netušia, alebo nechcú tušiť, my to vieme. Ak u nás kúpite omylom niečo čo ste nechceli, vieme to skontrolovať a peniaze vám vrátiť. Žiaden problém.
2. Zaplatím za niečo, čo nikdy nedostanem
Táto situácia bola rovnako bežná ako predchodzia. Nebudeme si klamať. V počiatkoch internetového obchodovania ste si niečo objednali, zaplatili a čakali na dodanie. A čakali. Keď nič dlho neprišlo, začali ste zásielku naháňať.
Niekedy predávajúci tvrdil, že zásielku poslal a to už nie je jeho problém, že nedorazila. Inokedy ste sa ani len nedovolali na číslo, ktoré na web stránke bolo zverejnené. Celá firma bola vopred pripravená na podvod.
Zmenilo sa niečo?
Áno. Obchod má povinnosť vrátiť vám peniaze, ak ste tovar nikdy nedostali. Ak tvrdí, že tovar od nich odišiel a teda zvyšok nie je ich zodpovednosť, nie je to pravda.
Ak tovar nepríde v sľúbenej lehote, môžete od zmluvy odstúpiť a obchod má povinnosť peniaze bezodkladne vrátiť. Ak sa tovar stratil, sám musí žiadať poštu či prepravnú spoločnosť o vyriešenie reklamácie. Nemá právo preniesť túto zodpovednosť na spotrebiteľa.
Ako sa chrániť?
Pred prvým on-line nákupom v obchode, o ktorom ste nikdy predtým nepočuli, zavolajte na ich linku podpory.
Zistite, či je na druhej strane reálna osoba, alebo len automat. Ak automat, ruky preč. Ak linka na stránke chýba úplne, ruky preč. Ak sa na linke ozve niekto, kto znie drzo, podozrivo či nepatrične, ruky preč.
Druhou alternatívou je kontaktovať obchod e-mailom. Čo platilo pre telefonický kontakt, platí aj pre e-mailový.
Ak neradi píšete či voláte, hľadajte referencie na internete.
Má obchod pečať “Overené zákazníkmi” od Heuréky? Našli ste dobré hodnotenia na obchod niekde na dôveryhodných fórach? Vynikajúce!
Alebo skúste stránky ako Web Of Trust, ScamAdviser, Podvodné Firmy a podobné. Pokiaľ je stránka podvod (scam) či potenciálne zberajúca a zneužívajúca údaje (phishing), s veľkou pravdepodobnosťou sa na týchto stránkach o tom dozviete.
Čo ak nedostanem kúpený digitálny tovar?
To samozrejme nie je problém. Ak obchod nedokáže preukázať, že ste prístup k tovaru dostali a tovar po zaplatení aj stiahli, musí vám peniaze vrátiť.
Audiolibrix pre svojich Klubových členov navyše ponúka možnosť výmeny titulu aj po jeho stiahnutí a rozpočúvaní. Ak ste čakali plnú verziu nie skrátenú, uvedený interpret sa na nahrávke nenachádza, nahrávka je v zlej kvalite, príbeh je úplne iný ako ten v popise a podobne, titul vám vo vašej knižnici zameníme za iný. Žiaden problém.
3. Zaplatím a niekto neskôr zneužije moju platobnú kartu
Toto je najbežnejšia obava pri platení on-line. Aj u nás. Sme internetový obchod a predávame digitálny, teda nehmotný tovar. Za ten sa nedá platiť inak ako on-line a vopred a tak sa nás na to často pýtate.
K strachu dochádza hlavne preto, že ľudia často nerozumejú, ako celý proces on-line platenia funguje. Pozrime sa na to teda spolu.
Ako funguje on-line platenie
On-line platby zabezpečujú pre internetové obchody platobný operátori, poskytujúce k plateniu tzv. platobné brány.
Internetový obchod uzavrie zmluvu s takýmto platobným operátorom o sprostredkovaní platieb, podobne, ako to robia klasické obchody s kartovými terminálmi.
Obchod a operátor si dohodnú formu bezpečnej komunikácie a všetko vopred otestujú.
Keď sa na stránke obchodu rozhodnete zaplatiť, obchod vás z košíka buď presmeruje na stránky operátora, alebo vám priamo na stránke ponúkne platobný formulár takéhoto operátora.
Zadáte platobné údaje z karty, alebo sa prihlásite k internet bankingu a platbu potvrdíte.
Platobný operátor platbu spracuje a oznámi obchodu, či transakcia prebehla, alebo nastal problém.
Vy ste presmerovaní na stránku obchodu, ktorá vám oznámi, či platba prebehla v poriadku alebo nie.
Pri platbe internet bankingom potvrdenie nemusí byť okamžité. Ak vám stránka oznámi, že platba ešte neprebehla, skúste sa vrátiť o trochu neskôr. Kartové operácie ako aj platby cez PayPal či Skrill, vďaka ich vysokému technologickému zázemiu, prebehnú zväčša okamžite.
Všetky zadané platobné údaje spracováva a ukladá operátor, nie obchod. Ten sa k vašim platobným údajom nedostane.
Ak obchod tvrdí, že platby spracováva sám bez operátora a nie je to práve Amazon, Google či Apple, radšej dajte od takého obchodu ruky preč.
Každý platobný operátor musí mať oprávnenú licenciu na spracovávanie platieb a podliaha prísnej kontrole finnačných úradov krajín, kde pôsobí. Obchod takéto licencie nemá šancu získať a udržovať, pokiaľ to práve nie je jeden z tých najväčších.
Je možné, že pri platení predsa príde k zneužitiu vašich údajov? Áno. Určite ste počuli o stránkach tváriacich sa ako stránky internet bankingu, PayPalu, či inej banky alebo platobného operátora. Pri nakupovaní na internete musíte byť rovnako opatrný, ako keď nakupujete v hotovosti alebo na dobierku.
5 tipov, na čo si dávať pri on-line platení pozor
Vyhnite sa plateniu z verejných počítačov. Takých, ku ktorým má prístup hocikto. Napríklad z internetovej kaviarne.
Preverte, či ste naozaj na stránke kde ste chceli byť. Určite je to tesco.sk a nie tessco.sk?
Skontrolujte, či je komunikácia zabezpečená. Pred zadávaním akýchkoľvek citlivých údajov (heslo do internet bankingu, číslo karty, meno a heslo do PayPalu a podobne) sa presvečte, či vám svietiť “zelená”. Či už len vo forme adresy štartujúcej v prehliadači s https:// (bežne tam vidíte len http://) alebo vo forme “zelenej pečate”.
Vytvorte si dodatočný stupeň ochrany. Štandardom je 3-D Secure technológia, aby ani v prípade straty karty nebolo možné jej zneužitie on-line. Toto overenie formou hesla alebo sms ponúka väčšina kartových operátorov (Visa pod názvom Verified by Visa, Mastercard pod názvom MasterCard SecureCode a American Express pod názvom Safekey) v spolupráci s vydávajúcou bankou. K aktivácii dochádza zväčša pri prvej platbe, alebo už pri vydávaní karty.
Nikdy nezadávajte na internete váš PIN kód. Nikdy. Nikdy. Nikdy.
Najbezpečnejšia platobná metóda pri nakupovaní on-line
Každá z dostupných platobných metód má svoje pozitíva a negatíva. Niektoré som spomenul už vyššie, pozrime sa na všetky na jednom mieste a postupne.
Kreditné a debetné karty
Platenie kartami je podľa prieskumov najpopulárnejšou platobnou metódou na internete. Za posledné roky aj vďaka 3-D Secure technológii ich bezpečnosť vzrástla a pri platení kreditnou kartou navyše všetky poplatky znáša obchodník. Pri debetných môže časť poplatkov banka preniesť na vás. Zistite si, ako je to s tou vašou.
Pri kreditných kartách navyše za transakcie ručí vydávajúca banka a tak, ak vám zmiznú z karty peniaze bez vášho vedomia alebo príde k jej zneužitiu, reklamácia v banke vám pomôže problém vyriešiť.
Žial, to isté neplatí už pri debetnej karte a tak, či sa vám podarí niečo vyreklamovať je len na ochote danej banky.
Internet banking
Internet banking je podobne ako platenie kartami veľmi populárny spôsob platby. Užívatelia sa často mylne domnievajú, že platenie internet bankingom je najbezpečnejšie. Prihlásia sa do známeho prostredia banky a platbu vykonajú odtiaľ.
Napodobňovanie stránok internet bankingu a získavania údajov od nevšímavých užívateľov patrí k najbežnejším formám zneužívania – phishingu. No a podobne ako pri debetných kartách, ak niekomu “dobrovoľne” poskytnete prístup na svoj účet, ktorý je potom zneužitý, je veľmi malá šanca, že vám banka peniaze pomôže získať späť. Ako som písal v 5 tipoch vyššie, VŽDY skontrolujte stránku na ktorej sa chystáte prihlásiť a platiť.
Virtuálne peňaženky – PayPal, Skrill a podobne
Firmy ako PayPal, Skrill, Google Wallet a mnohé iné si získali srdcia miliónov internetových užívateľov. A nie náhodou.
Tieto služby vám umožnia robiť úhrady bez zbytočného vypisovania množstva detailov vždy znovu a znovu. Po prihlásení, podobne ako do internet bankingu, si vyberiete, či platba pôjde z nazbieraných peňazí, kreditnej karty, debetnej karty či vášho osobného účtu. Takto máte všetky platobné metódy k dispozícii jedným prihlásením cez meno a heslo. Podobne ako pri internet bankingu, VŽDY skontrolujte stránku, na ktorej sa chystáte prihlásiť a platiť. Je to naozaj paypal.com a nie náhodou paypall.com?
Nepríde vám tovar? Služba nebola dodaná? Predávajúci klamal? Žiaden problém. Na stránke PayPal otvoríte reklamáciu, vypíšete zopár detailov a peniaze budú pre predávajúceho okamžite zablokované. Až pokiaľ sa situácia nevyrieši. PayPal na to dohliada a zo skúsenosti viem, že je vždy na strane kupujúceho.
Nevýhodou zostáva, že žiadna z týchto svetových firiem nemá zastúpenie v našich končinách, a tak slovenčinu či češtinu na ich webe budete hladať zatiaľ zbytočne.
Platba cez sms
Jedna z veľmi atraktívnych metód pre užívateľov, nakoľko sa radí medzi tie bezpečnejšie a veľmi pohodlné. Žial, pre vysoké transakčné poplatky, je u predajcov najmenej obľúbená.
No a vám pravdaže nemôže vadiť, že platbu za tovar nájdete vo faktúre spolu s telefonickými poplatkami.
Zhrnutie
Platenie na internete prešlo za posledné desaťročie obrovskými zmenami.
Technológie rástli spolu s popularitou internetu, a tak sa táto forma nakupovania stala v mnohom populárnejšou a bezpečnejšou ako pri hotovostnom nákupe.
Napriek všetkej dostupnej a ponúkanej technológii však zostáva veľká časť zodpovednosti v rukách užívateľov. Tej sa žial nikdy nezbavíme.
Spoliehať sa na to, že technológie vyriešia všetky hlavybolenia je veľmi riskantný prístup.
Každý internetový užívateľ musí kontrolovať svoje správanie, aby technológia pracovala pre neho a nie proti nemu. Podobne ako si dávame pozor, komu dáme do rúk peniaze, komu vyplatíme dobierku, komu pošleme šek.
Nie je to žiadna raketová veda. No kúsok zdravého rozumu a obozretnosti nikdy nie je na škodu.
Každá loď potrebuje svoju posádku a tá zase svojho kapitána. Nie preto, že by niekto musel stále rozkazovať, ale tie zásoby whisky a rumu predsa niekto vypiť musí! Keď nie je na palube, behá niekde po súši so slúchadlami v ušiach a túži cestovať naľahko ako Jack Reacher, mať schopnosť čítať a rozumieť knihám ako Ryan Holiday, baviť ľudí ako Trevor Noah, alebo byť fit ako Ross Edgley. Alebo jednoducho len mať čas byť sám sebou.
Audioknižní experti z Audiolibrixu dostali za úlohu vybrať zo svojho obľúbeného žánru jedinú jednu audioknihu, ktorú by odporučili odvážnemu jedincovi ochotnému prebádať dosiaľ nepoznaný žáner. ...
Stretávame sa s týmito obavami takmer každý deň. Platenie na internete je nebezpečné! Nedá sa zaplatiť u vás nejako inak? Na dobierku? V hotovosti?
Ľudia majú najčastejšie strach z troch situácií :
Poznáme to všetci. Dlhé roky sa nielen v našich končinách diali rôzne podvody.
Zo všetkých strán nám bola vštepovaná nedôvera voči akémukoľvek plateniu na internete, alebo plateniu vopred ako takému.
Koľký z vás stále nakupujú “on-line” v obchodoch ako je Alza, pre tovar si idú osobne a platia až na mieste? Alebo si vyberú tovar na internete, ale potom aj tak idú tovar kúpiť do predajne a zaplatiť v hotovosti? Z mojej skúsenosti mnohí. Je to jeden z pozostatkov vštepovanej nedôvery a strachu.
Zmyslom on-line nakupovania je odbúranie nutnosti niekam chodiť a platiť na mieste. Vybrať si tovar v pohodlí domova, objednať, zaplatiť a o pár dní máť tovar doručený domov. Pohodlné. Jednoduché.
V tomto článku sa spolu pozrieme na celú problematiku nakupovania a platenia na internete z viacerých strán. Po jeho prečítaní zistíte, že platenie on-line je nielen pohodlnejšie, ale aj ďaleko bezpečnejšie ako platenie v hotovosti či na mieste.
Poďme sa na to pozrieť.
Najčastejšie obavy pri nakupovaní na internete
1. Zaplatím za niečo, čo chcem, ale dostanem úplne niečo iné
Do podobnej situácie sa dostali mnohí z vás. Objednali ste si na inzerát či dokonca priamo z obchodu videoprehrávač a v krabici prišli tehly. Alebo len prázdna krabica.
Čo sa dalo vtedy spraviť? Nič. Teda, pokiaľ ste nezapojili do ďalšieho procesu vyjednávania hrubú silu.
Predávajúci či obchod tvrdil, že poslal, čo mal. Kupujúci obsah vymenil a skúša takto podvádzať. Patová situácia. Peniaze boli v ťahu.
Nepomohlo ani to, že zásielka bola na dobierku. K otvoreniu krabice prišlo tak či tak až po jej vyplatení. Žiadna legislatívne dobre podchytená ochrana spotrebiteľa neexistovala.
Zmenilo sa niečo?
Takmer všetko.
V roku 2014 prišiel do platnosti zákon č. 102/2014 Z. z. o predaji na diaľku (v celom znení : Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho).
Ak niečo kúpite on-line cez internet, telefonickou objednávkou alebo e-mailom bez toho, aby ste boli priamo v predajni, predávajúci je povinný do 14 dní od doručenia tovar prevziať späť. Ak nie ste spokojní s tým, čo ste obdržali, alebo ste si objednávku medzičasom rozmysleli.
Pravdaže, zákon obsahuje rôzne podmienky a obmedzenia. Napríklad o stave v akom tovar vraciate, či ste ho rozbalili a teda mohli už použiť (software, hudba, filmy a iné), či bol tovar vyrobený na mieru a podobne. O každej limitácii v rámci tohto zákona je však obchodník povinný vás oboznámiť vopred v obchodných podmienkach či kúpno-predajnej zmluve. Ak tak nespraví, zákon je vždy na vašej strane. Vždy si obchodné podmienky prečítajte vopred.
Ak platíte kreditnou kartou, mnohé banky vám navyše ponúkajú poistenie. Predsa len, ide o ich peniaze, ktoré vám požičiavajú a tak je v ich záujme, aby peniaze boli použité na to, čo ste naozaj zaplatiť chceli. Nie je to však samozrejmosťou. Informujte sa na to vo svojej banke.
Platí to aj pri digitálnom tovare?
Rozhodne áno. Avšak, ako som spomínal, sú tam obmedzenia. Pokiaľ si zakúpený tovar stiahnete, jeho “vrátenie” už nie je možné. Respektíve, obchodník nemá povinnosť vrátiť vám peniaze.
Ak ste zaplatili, ale nič ste zatiaľ nestiahli, máte rovnaký nárok na vrátenie ako pri fyzickom tovare. Pokiaľ je obchod schopný niečo také odsledovať. Mnohé obchody netušia, alebo nechcú tušiť, my to vieme. Ak u nás kúpite omylom niečo čo ste nechceli, vieme to skontrolovať a peniaze vám vrátiť. Žiaden problém.
2. Zaplatím za niečo, čo nikdy nedostanem
Táto situácia bola rovnako bežná ako predchodzia. Nebudeme si klamať. V počiatkoch internetového obchodovania ste si niečo objednali, zaplatili a čakali na dodanie. A čakali. Keď nič dlho neprišlo, začali ste zásielku naháňať.
Niekedy predávajúci tvrdil, že zásielku poslal a to už nie je jeho problém, že nedorazila. Inokedy ste sa ani len nedovolali na číslo, ktoré na web stránke bolo zverejnené. Celá firma bola vopred pripravená na podvod.
Zmenilo sa niečo?
Áno. Obchod má povinnosť vrátiť vám peniaze, ak ste tovar nikdy nedostali. Ak tvrdí, že tovar od nich odišiel a teda zvyšok nie je ich zodpovednosť, nie je to pravda.
Ak tovar nepríde v sľúbenej lehote, môžete od zmluvy odstúpiť a obchod má povinnosť peniaze bezodkladne vrátiť. Ak sa tovar stratil, sám musí žiadať poštu či prepravnú spoločnosť o vyriešenie reklamácie. Nemá právo preniesť túto zodpovednosť na spotrebiteľa.
Ako sa chrániť?
Pred prvým on-line nákupom v obchode, o ktorom ste nikdy predtým nepočuli, zavolajte na ich linku podpory.
Zistite, či je na druhej strane reálna osoba, alebo len automat. Ak automat, ruky preč. Ak linka na stránke chýba úplne, ruky preč. Ak sa na linke ozve niekto, kto znie drzo, podozrivo či nepatrične, ruky preč.
Druhou alternatívou je kontaktovať obchod e-mailom. Čo platilo pre telefonický kontakt, platí aj pre e-mailový.
Ak neradi píšete či voláte, hľadajte referencie na internete.
Má obchod pečať “Overené zákazníkmi” od Heuréky? Našli ste dobré hodnotenia na obchod niekde na dôveryhodných fórach? Vynikajúce!
Alebo skúste stránky ako Web Of Trust, ScamAdviser, Podvodné Firmy a podobné. Pokiaľ je stránka podvod (scam) či potenciálne zberajúca a zneužívajúca údaje (phishing), s veľkou pravdepodobnosťou sa na týchto stránkach o tom dozviete.
Čo ak nedostanem kúpený digitálny tovar?
To samozrejme nie je problém. Ak obchod nedokáže preukázať, že ste prístup k tovaru dostali a tovar po zaplatení aj stiahli, musí vám peniaze vrátiť.
Audiolibrix pre svojich Klubových členov navyše ponúka možnosť výmeny titulu aj po jeho stiahnutí a rozpočúvaní. Ak ste čakali plnú verziu nie skrátenú, uvedený interpret sa na nahrávke nenachádza, nahrávka je v zlej kvalite, príbeh je úplne iný ako ten v popise a podobne, titul vám vo vašej knižnici zameníme za iný. Žiaden problém.
3. Zaplatím a niekto neskôr zneužije moju platobnú kartu
Toto je najbežnejšia obava pri platení on-line. Aj u nás. Sme internetový obchod a predávame digitálny, teda nehmotný tovar. Za ten sa nedá platiť inak ako on-line a vopred a tak sa nás na to často pýtate.
K strachu dochádza hlavne preto, že ľudia často nerozumejú, ako celý proces on-line platenia funguje. Pozrime sa na to teda spolu.
Ako funguje on-line platenie
On-line platby zabezpečujú pre internetové obchody platobný operátori, poskytujúce k plateniu tzv. platobné brány.
Internetový obchod uzavrie zmluvu s takýmto platobným operátorom o sprostredkovaní platieb, podobne, ako to robia klasické obchody s kartovými terminálmi.
Obchod a operátor si dohodnú formu bezpečnej komunikácie a všetko vopred otestujú.
Keď sa na stránke obchodu rozhodnete zaplatiť, obchod vás z košíka buď presmeruje na stránky operátora, alebo vám priamo na stránke ponúkne platobný formulár takéhoto operátora.
Zadáte platobné údaje z karty, alebo sa prihlásite k internet bankingu a platbu potvrdíte.
Platobný operátor platbu spracuje a oznámi obchodu, či transakcia prebehla, alebo nastal problém.
Vy ste presmerovaní na stránku obchodu, ktorá vám oznámi, či platba prebehla v poriadku alebo nie.
Pri platbe internet bankingom potvrdenie nemusí byť okamžité. Ak vám stránka oznámi, že platba ešte neprebehla, skúste sa vrátiť o trochu neskôr. Kartové operácie ako aj platby cez PayPal či Skrill, vďaka ich vysokému technologickému zázemiu, prebehnú zväčša okamžite.
Všetky zadané platobné údaje spracováva a ukladá operátor, nie obchod. Ten sa k vašim platobným údajom nedostane.
Ak obchod tvrdí, že platby spracováva sám bez operátora a nie je to práve Amazon, Google či Apple, radšej dajte od takého obchodu ruky preč.
Každý platobný operátor musí mať oprávnenú licenciu na spracovávanie platieb a podliaha prísnej kontrole finnačných úradov krajín, kde pôsobí. Obchod takéto licencie nemá šancu získať a udržovať, pokiaľ to práve nie je jeden z tých najväčších.
Je možné, že pri platení predsa príde k zneužitiu vašich údajov? Áno. Určite ste počuli o stránkach tváriacich sa ako stránky internet bankingu, PayPalu, či inej banky alebo platobného operátora. Pri nakupovaní na internete musíte byť rovnako opatrný, ako keď nakupujete v hotovosti alebo na dobierku.
5 tipov, na čo si dávať pri on-line platení pozor
Najbezpečnejšia platobná metóda pri nakupovaní on-line
Každá z dostupných platobných metód má svoje pozitíva a negatíva. Niektoré som spomenul už vyššie, pozrime sa na všetky na jednom mieste a postupne.
Kreditné a debetné karty
Platenie kartami je podľa prieskumov najpopulárnejšou platobnou metódou na internete. Za posledné roky aj vďaka 3-D Secure technológii ich bezpečnosť vzrástla a pri platení kreditnou kartou navyše všetky poplatky znáša obchodník. Pri debetných môže časť poplatkov banka preniesť na vás. Zistite si, ako je to s tou vašou.
Pri kreditných kartách navyše za transakcie ručí vydávajúca banka a tak, ak vám zmiznú z karty peniaze bez vášho vedomia alebo príde k jej zneužitiu, reklamácia v banke vám pomôže problém vyriešiť.
Žial, to isté neplatí už pri debetnej karte a tak, či sa vám podarí niečo vyreklamovať je len na ochote danej banky.
Internet banking
Internet banking je podobne ako platenie kartami veľmi populárny spôsob platby. Užívatelia sa často mylne domnievajú, že platenie internet bankingom je najbezpečnejšie. Prihlásia sa do známeho prostredia banky a platbu vykonajú odtiaľ.
Napodobňovanie stránok internet bankingu a získavania údajov od nevšímavých užívateľov patrí k najbežnejším formám zneužívania – phishingu. No a podobne ako pri debetných kartách, ak niekomu “dobrovoľne” poskytnete prístup na svoj účet, ktorý je potom zneužitý, je veľmi malá šanca, že vám banka peniaze pomôže získať späť. Ako som písal v 5 tipoch vyššie, VŽDY skontrolujte stránku na ktorej sa chystáte prihlásiť a platiť.
Virtuálne peňaženky – PayPal, Skrill a podobne
Firmy ako PayPal, Skrill, Google Wallet a mnohé iné si získali srdcia miliónov internetových užívateľov. A nie náhodou.
Tieto služby vám umožnia robiť úhrady bez zbytočného vypisovania množstva detailov vždy znovu a znovu. Po prihlásení, podobne ako do internet bankingu, si vyberiete, či platba pôjde z nazbieraných peňazí, kreditnej karty, debetnej karty či vášho osobného účtu. Takto máte všetky platobné metódy k dispozícii jedným prihlásením cez meno a heslo. Podobne ako pri internet bankingu, VŽDY skontrolujte stránku, na ktorej sa chystáte prihlásiť a platiť. Je to naozaj paypal.com a nie náhodou paypall.com?
Navyše PayPal ako najväčší hráč na poli virtuálnych peňaženiek poskytuje ochranu spotrebiteľa do výšky až 1000 EUR, ak transakcia neprebehne ako má.
Nepríde vám tovar? Služba nebola dodaná? Predávajúci klamal? Žiaden problém. Na stránke PayPal otvoríte reklamáciu, vypíšete zopár detailov a peniaze budú pre predávajúceho okamžite zablokované. Až pokiaľ sa situácia nevyrieši. PayPal na to dohliada a zo skúsenosti viem, že je vždy na strane kupujúceho.
Nevýhodou zostáva, že žiadna z týchto svetových firiem nemá zastúpenie v našich končinách, a tak slovenčinu či češtinu na ich webe budete hladať zatiaľ zbytočne.
Platba cez sms
Jedna z veľmi atraktívnych metód pre užívateľov, nakoľko sa radí medzi tie bezpečnejšie a veľmi pohodlné. Žial, pre vysoké transakčné poplatky, je u predajcov najmenej obľúbená.
No a vám pravdaže nemôže vadiť, že platbu za tovar nájdete vo faktúre spolu s telefonickými poplatkami.
Zhrnutie
Platenie na internete prešlo za posledné desaťročie obrovskými zmenami.
Technológie rástli spolu s popularitou internetu, a tak sa táto forma nakupovania stala v mnohom populárnejšou a bezpečnejšou ako pri hotovostnom nákupe.
Napriek všetkej dostupnej a ponúkanej technológii však zostáva veľká časť zodpovednosti v rukách užívateľov. Tej sa žial nikdy nezbavíme.
Spoliehať sa na to, že technológie vyriešia všetky hlavybolenia je veľmi riskantný prístup.
Každý internetový užívateľ musí kontrolovať svoje správanie, aby technológia pracovala pre neho a nie proti nemu. Podobne ako si dávame pozor, komu dáme do rúk peniaze, komu vyplatíme dobierku, komu pošleme šek.
Nie je to žiadna raketová veda. No kúsok zdravého rozumu a obozretnosti nikdy nie je na škodu.
Zdieľaj článok
Veľký audioknižný prieskum 2024
Audioknižný experiment: Vybrali sme najlepšie audioknihy z obľúbených žánrov
Veľký audioknižný prieskum 2023